Vermoeidheid en autorijden

Vermoeidheid en autorijden: een slecht combinatie!

Vermoeidheid is een belangrijke oorzaak van verkeersongevallen, soms zelfs met dodelijke afloop… Het lijkt misschien vrij onschuldig maar onderzoek heeft aangetoond dat het net zo gevaarlijk is dan rijden onder invloed! Iemand die moe is kan zich minder goed concentreren, kan situaties minder goed inschatten en heeft een lagere reactiesnelheid. Bovendien komt het ook voor dat mensen in slaap vallen achter het stuur.

Vermoeidheid, in combinatie met ‘aan de verkeerde kant van de weg rijden’, is helemaal een gevaarlijke cocktail! Vandaar dat wij (bij aankomst in Auckland) een unieke service bieden: Opgehaald worden om per luxe auto naar Baystay B&B in Paihia gebracht te worden, een hapje eten, uiteraard een kamer en een uitgebreid ontbijt zorgen ervoor dat je de volgende morgen veilig en uitgerust aan het echte avontuur kunt beginnen. Als je trip in Christchurch begint raden we aan eerst een nacht in het Arcadia Motel te verblijven, daar vandaan vertrekken ook onze campers.

Tips om vermoeidheid tijdens het autorijden te voorkomen

  • Voorkom rijden tijdens de uren wanneer je normaal zou slapen. Voor de meeste mensen zal dit tussen 22:00-06:00 zijn.
  • Zet de airco niet aan, maar doe de ramen open. Wat frisse lucht zal zorgen voor een helder hoofd en je zult je minder vermoeid voelen.
  • Drink genoeg water voordat je gaat rijden. Als het lichaam niet gehydrateerd genoeg is, zal je je vermoeid voelen. Drink daarom een glas koud water zodat je je weer lekker fris voelt.
  • Moet je lang autorijden? Las dan genoeg pauzes in omdat je van lang rijden vermoeid wordt en je concentratie zal flink afnemen. Neem liefst om de twee uur een korte pauze om lekker de benen te strekken. Dit zal de doorbloeding bevorderen en het resultaat is meer energie. In combinatie met een lekkere kop koffie kan je er weer even tegenaan.
  • Rijden er mensen mee? Wissel dan, indien mogelijk, om de zoveel tijd af met rijden. Terwijl er iemand anders rijdt kun je even relaxen waardoor je daarna meer energie hebt.
  • Ga niet met een lege maag of juist heel volle maag de weg op omdat je je minder goed kunt concentreren als je lichaam niet de benodigde voedingsstoffen binnen heeft gekregen. Als je te vol zit, zal je je lui en slaperig voelen en dat is ook niet de bedoeling. Eet van tevoren iets gezonds dat snel de nodige energie levert, zoals bijvoorbeeld een banaan en/of noten.
  • Voel je je heel moe worden tijdens het rijden? Parkeer de auto dan op een veilige plaats en neem een korte power nap.

 

Share